Sousloví SEO zastupuje neplacené organické vyhledávání a do SEM patří placené vyhledávání. Oba způsoby tu jsou pro získání co nejlepší pozice stránky vyhledávačích. Každý způsob má jinou metodiku a financování.
Neplacené pozice pomocí SEO
SEO (anglická zkratka sousloví Search Engine Optimization) je velice často využívaný a skloňovaný pojem. Jedná se o souhrn činností, které pomáhají webové stránce nebo celému portálu umisťovat
bezplatné odkazy ve vyhledávačích Google, Seznam, Bing a dalších.
Za prokliky a interakce s nimi není potřeba platit. Ze střednědobého a dlouhodobého hlediska se tak jedná o
nejlepší investici do marketingu. Avšak tyto činnosti dělají všichni, takže vzniká silně konkurenční prostředí.
Placené pozice pomocí SEM
SEM (anglická zkratka sousloví Search Engine Marketing) má stejný cíl, jako výše uvedené SEO, ale funguje na jiné bázi. V tomto případě jde o získávání lepších pozic ve vyhledávačích
pomocí placených technik.
Tou je například PPC (Pay Per Click), při které za každé kliknutí na Vámi poskytnutý odkaz platíte peníze provozovateli vyhledávače.
Kdy je lepší zvolit SEO a kdy SEM?
Dobrý otázka, na kterou není možné zcela jednostranně odpovědět. Jakmile vznikne veřejně přístupná stránka, dříve nebo později ji roboti vyhledávačů najdou a zařadí do svého indexu. Pokud stránku nevyloučíme přívlastkem "noindex".
Alespoň
základnímu SEO se nevyhneme, protože například Google prohlašuje, že chce, aby byly
stránky co nejužitečnější pro lidi. A podle toho jim chce dávat vysoký rating, na základě kterého se řadí ve výsledcích hledání. Musíme proto tvořit stránky čitelně a srozumitelně.
SEM je jakási "jistota", protože
hlavním kritériem pro vysoké umístění ve výsledcích vyhledávání
jsou peníze. Konkrétně cena, kterou jsme ochotni zaplatit za každý proklik, návštěvu. Čím vyšší cena prokliku, tím lepší pozice. Ale i zde narážíme na silně konkurenční prostředí, které mnohdy šponuje cenu k neúměrně vysokým hodnotám.
Nejvíce se hodí v těchto prostředích:
- e-komerce, kde často probíhá cenová válka o získání klienta,
- prostředí přesycené SEO optimalizací (potřebujeme rychle být vidět na předních pozicích).
Porovnání SEO a SEM z hlediska ceny
Při optimalizaci pro vyhledávače (SEO) se neplatí přímo za odkazy, ale platí se agentuře nebo správci za prováděné úkony, které vedou k větší vyhledanosti a návštěvnosti. Údaje můžeme nalézt například v nástroji
Google Search Console. Cena za aktivní správu bývá vyšší, ale z dlouhodobého hlediska vychází lépe, než SEM.
Marketing pro vyhledávače (SEM) funguje i z krátkodobého hlediska, takže je vhodné nasadit placený marketing hned na začátku, zatímco se SEO teprve rozbíhá a roboti začínají indexovat obsah webu. V pozdějších fázích mohou náklady na SEM ustupovat ve prospěch SEO.
Ideální kombinace SEO a SEM je cestou k úspěchu
Pro úspěch byznysu v online prostředí je vhodné zvolit
oba způsoby optimalizace a propagace. SEO je především běh na dlouhou vzdálenost (změny se projevují v řádech týdnů, měsíců a let), SEM dokáže rychle získat konverze.
Ať už si zvolíte jakoukoliv cestu a namícháte si marketingový koktejl, naše
agentura 321 je tu pro vás. Pomůžeme vám ve všech aspektech, od počáteční analýzy až po úspěšnou propagaci.