SEO je obecně známá a používaná zkratka anglického sousloví Search Engine Optimization, neboli "optimalizace pro vyhledávače". Úroveň optimalizace nám říká, jak vysoko se bude naše stránka zobrazovat ve výsledcích vyhledávání například na Google. Jde o velice dynamické prostředí, které bychom neměli brát na lehkou váhu. Zvláště v komerční sféře, kde jsou viditelnost a návštěvnost klíčovými aspekty.
Jelikož se význam SEO přímo váže na funkci vyhledávání, jeho vznik je spojen se vznikem prvního internetového vyhledávače. Tím byla v roce 1990 služba Archie, která hledala v FTP archivech. Byla to tedy úzce specializovaná funkce s pevně danou podobou výstupu.
Vyhledávání, jak ho známe nyní, se objevilo o několik let později. V roce 1997 pánové Larry Page a Sergey Brin vytvořili PageRank a v roce 1998 založili výzkumný projekt Google, ze kterého ještě ve stejném roce vznikla společnost Google Inc. a byl spuštěn vyhledávač na doméně Google.com.
Jakmile začal vyhledávač Google indexovat širší množství stránek a přiřazovat jim hodnocení PageRank, podle kterého se určovala pozice ve výsledcích vyhledávání, SEO získává nový rozměr. Všichni chtěli mít stránky co nejlépe optimalizované, aby získali co nejlepší pozici ve vyhledávači.
I když je v současné době Google celosvětově nejpoužívanějším vyhledávačem, prvním nebyl. Známí jsou Gopher z roku 1991, který distribuoval dokumenty po internetu, nebo World Wide Web Wanderer z roku 1991 (původce “WWW”), který měl vůbec prvního robota pro procházení webů.
Z dalších stojí za zmínku založení Yahoo v roce 1994 jako adresář webových stránek a založení českého vyhledávače Seznam.cz roce 1996.
Jak se brzy ukázalo, mít vlastní vyhledávač je obrovským byznysem. Zvláště, pokud tam vyhledává co nejvíce lidí. A nejvíce lidí chodí tam, kde najdou ty nejrelevantnější výsledky. Optimalizace pro vyhledávače (SEO) tak začala zažívat boom.
V současné době celosvětově vládne vyhledávač Google se svým cca 90% podílem. Znamená to, že by Google měl poskytovat nejpřesnější výsledky vyhledávání. Ostatní vyhledávače se proto snaží mít co nejpodobnější algoritmus, takže z hlediska SEO má smysl optimalizovat pouze pro Google.
Na světě existuje přibližně 200 milionů aktivních internetových stránek. Tento počet se každým okamžikem mění, jejich obsah, struktura atd. také. Vyhledávače jsou tedy neskutečně živým a dynamickým prostředím, které se musí neustále měnit a přizpůsobovat.
Optimalizace pro vyhledávače je soubor úkonů, které jsou prováděny na internetové stránce, které mají za cíl zobrazovat ji na co nejvyšších pozicích ve vyhledávačích.
Tyto úkony je možné rozdělit dle své povahy na:
Další možné dělení je na: