Když se řekne "brand", spousta z nás si asi představí nějakou značku. Z jisté části máme pravdu, ale
vizuální identitu netvoří pouze logo. Jsou to také barvy, grafické styly, zvukový doprovod, kodex oblékání a další. Zkrátka je to vše, co se dané značky týká.
Dobrý příklad brandingu
Představme si například
automobilku Škoda. Když navštívíme její stránky, na první pohled si všimneme několika vizuálních prvků, kterých se značka drží. V první řadě je to logo se zeleným vnitřkem. Zelenou barvu najdeme také na tlačítkách a když sjedeme níže, objeví se na vršku stránku bledě zelená horizontální navigační lišta. Zelený proužek se objeví také u položek menu, když na ně najedeme kurzorem.
Zelená barva je tedy jedním z prvků vizuální identity.
Tím dalším je vlastní bezpatkové písmo, které spadá do rodiny
SkodaNext. Najdeme ho napříč všemi stránkami ve všech stylech, od nadpisů až po text odstavce.
Dalšího prvku stylu si můžeme všimnout při pohledu na titulní obrázek. Jde o koláž složenou ze tří tematicky příbuzných fotografií, které jsou mezi sebou odděleny ostrými přechody. Žádné zaoblené hrany a podobně. Dalo by se mluvit o přímočarosti a přesnosti.
Komunikace jako součást firemní identity
Důležitý je také styl komunikace. Nejen B2C, ale B2B a v rámci společnosti. Nejlépe to ale poznáme při komunikaci směrem k zákazníkovi. V tomto případě je důležité zapůsobit nejen technickými parametry, ale také emočně. Často tak vídáme v reklamách smějící se děti, spokojenou rodinu při autoturistice, scénku se spokojenými zvířátky a další. Slideshow s výčtem objemu válců, počtu kW motoru a airbagů by k nákupu asi nepřesvědčil, pokud byste neměli automobil s unikátními parametry, které by nikdo jiný neměl.
Proč je důležité budovat povědomí o značce?
Značka by měla být chráněna
zákonem o ochranných známkách a je to něco, co si s sebou firma nese, ať už vyrábí automobily, radiátory nebo poskytuje služby digitálního marketingu. Pokud by se firma rozhodla pro rozšíření nebo změnu své obchodní činnosti, pozitivní reference značky by aktivně přispěly k důvěryhodnosti nově provozované činnosti a start by tak byl mnohem snazší.
Pokud by se zákazníci e-shopu měli rozhodovat mezi nákupem od vaší značky nebo od konkurenční (v případě přibližně stejné ceny, podmínek dodání atd.), vyberou si tu, kterou znají a se kterou jsou pozitivní zkušenosti.
Typickým příkladem je
Alza, která nepatří mezi nejlevnější, ale je známá díky reklamě, rychlým servisem, AlzaBoxy atd. Zde prodává značka.
Jak můžeme posílit brand
Možností podpory firemní identity je několik. Jedná se o množství úkonů, které jsou zahrnuty v marketingovém mixu a nejsou pro každého klienta stejné. Obecně se dá říct, že čím více budou prvky vaší firemní značky na očích, tím více si svůj brand posílíte.
Z hlediska digitálního marketingu máme nástroje a zkušenosti, jak a kde promovat vaši značku, aby se dostala mezi co největší relevantní publikum. Není proto nic snazšího, než kontaktovat experty z 321 SEO a zvednout povědomí o své značce.
Autor: Vojtěch Král