Jak už nám spojení napovídá, u výkonnostního marketingu nám půjde především o výkon. Na jednu stranu to může znít zavádějícím způsobem, protože výkon vyžadujeme od každé propagace, ale v prostředí online marketingu se výkonem myslí realizace konverzí.
Typickými příklady jsou e-shopy
Největší důraz výkon v online prostředí vyžadujeme v e-komerci. Jedná se většinou o internetové obchody, jejichž cílem je prodávat na účelem generování tržeb, zisku. V roce 2021 odhadoval APEK na
více než 51 tisíc e-komerce subjektů se sumarizovaným obratem 223 miliard Kč. Největší počet je těch nejmenších, ale všechny se chtějí uživit.
Říká se, že i jedna konkurence je hodně, a co když je těch konkurentů 5, 10 nebo dokonce 20? Prodávají stejné zboží, ale něčím se musí odlišit. Na první pohled je to
branding, ale to už jsme v prostředí marketingového mixu.
Vrátíme-li se k výkonnostnímu marketingu, důležitými ukazatelem by měla být návratnost a PNO (Podíl Nákladů na Obratu). Pokud chceme například prodávat
hrnky a víme, že na každém kusu máme 15 % ziskovou marži (skutečnou výši neznám, uvedená výše je pouze ilustrační), teoreticky můžeme nastavit propagaci s PNO 10 %. V tom případě by nám z každého prodaného kusu zbylo 5 % zisku, 10 % by bylo vynaloženo na zajištění prodeje.
Cílem výkonnostního marketingu je realizace prodeje s co nejvyšším ziskem.
Výkonnostní marketing nemusí jen prodávat
Tento druh marketingu není vhodný jen pro e-shopy, ale své místo najde také například u servisů, vývojářských společností a dalších, které které sbírají poptávky. Vytvoření poptávky je jasně měřitelným cílem, který je možné sledovat a zaznamenávat tvrdými daty.
Tím se dostáváme k podmínkám výkonnostního marketingu:
- definovatelnost
- měřitelnost.
Online nástroje výkonnostního marketingu
Typicky se můžete setkat s těmi typy nástrojů:
- PPC kanály
- Zbožové srovnávače
- E-mailing
- Affiliate
Jejich rozložení a význam bývají u každého klienta individuální, v závislosti na možnostech e-shopu a výkonu. Pro získání optimální skladby a nejvyšší možné efektivity vynaložených nákladů
nás můžete kontaktovat. Naši specialisté se vám budou plně věnovat.
Autor: Vojtěch Král