Uživatelská zkušenost, přívětivost je označení, jak se návštěvník na webu cítí. Obecně by se dalo říct, že je to přehlednost webu. Pokud si například zákazník přijde na e-shop koupit nové triko, měl by se na stránkách dobře orientovat, snadno by měl najít zboží odpovídající velikosti, barvy a střihu. Měl by hned vidět, jestli je právě vybraný kus skladem a jak je to s dodacími podmínkami.
Pokud nejsou splněny všechny zákaznické požadavky na informace o zboží a obchodních podmínkách, zákazník může odejít bez dokončení konverze. Jakákoliv marketingová činnost získání zákazníka tak může přijít vniveč.
Uživatelské rozhraní, dojem je viditelný na první pohled. Jsou to barvy, rozložení prvků na stránkách, bannery, tlačítka, animace a grafika obecně. Kombinace všech těchto prvků by měla působit příjemně a aby utkvěla v paměti. V případě korporátního webu by měly být dodrženy podnikové barvy, styly, schémata atd.
Hodně. Pokud budete mít stránky, na kterých se klient nebude orientovat a nevyzná se v nich, uteče. Pokud nebude moct jednoduše dokončit nákup, uteče. Pokud se na nich nebude cítit dobře a budou ho "bít do očí", uteče. A to nechcete.
Jestliže máte firemní web, který nebude odpovídat firemní vizuální identitě, asi si o tom návštěvník bude myslet svoje a jeho důvěra ve společnost klesne. To také nechcete. Budování důvěry je běh na dlouho vzdálenost, ale její ztráta může být velice rychlá a těžko se získává nazpět. Věřte mi.
Čím důvěryhodnější stránky budete mít, tím delší dobu na nich zákazník stráví a zvyšuje se šance na poskytnutí kontaktních údajů, odeslání poptávky, dokončení objednávky e-shopu a možnost opětovného kšeftu v budoucnu.
Ideální postup, jak se vyhnout těmto problémům, je mít kompletní správu v rámci jedné agentury. Vím, že je na trhu spousta freelancerů a menších marketingových společností (mnohé s.r.o. jsou tzv. "one-man-show"), kteří své portfolio nabízených služeb dělí mezi externisty. Mnohdy jsou cenově velmi zajímavou variantou, jak řešit kompletní marketing, ale nikdy pořádně nevíte, kdo danou práci vykonává, na koho se v případě problému obrátit apod. Pokud externí článek vypadne, mohou nastat vážné problémy. V rámci jedné marketingové společnosti by se nic takového stát nemělo a vše by mělo dodržovat nastavené standardy.
Autor: Vojtěch Král