Technické aspekty

Je nutný soubor robots.txt a v čem může pomoct?

Share

Kdo se alespoň trochu pohybuje v oblasti správy webových stránek, určitě už slyšel o textovém souboru robots.txt, který se umisťuje do URL "adresa_webu"/robots.txt. Bývá volně přístupný pro každého (pro čtení), ale některé weby ho nemají.

Soubor robots.txt není nutnost

V první řadě je třeba si říct, že robots.txt není povinný a někteří ho dokonce považují za přežitek. Když se podíváme do historie, jde o standard z roku 1994, který má pomáhat internetovým robotům s indexací webu. Měl by ukazovat, co a kde se na webu nachází (jakýsi rejstřík).Vyhledávače a internetoví roboti ale udělaly velký krok kupředu a v současné době se dokážou po internetových stránkách pohybovat velice dobře i bez této pomoci. Použití souboru robots.txt je tedy postavené na dobrovolnosti a jeho užitek je nyní diskutabilní.

Běžné zápisy robots.txt

Jelikož se jedná o kraťoučký textový soubor, nehledejme v něm žádný složitý kód.

Primárním pravidlem je "co není zakázáno, je povoleno". Tímto pravidlem se budou řídit roboti, kteří přijdou na web, na kterém robots.txt nebude existovat. Logicky se tak můžou roboti pohybovat kdekoliv a jakkoliv. Avšak hledání neoznačeného obsahu jim může nějaký čas zabrat. Může se tak prodloužit doba integrace do vyhledávačů.
Tomuto pravidlu se bude rovnat zápis:
User-agent: *
Allow: /

Analogicky k tomu, pokud bude mít web nějakou stránku, která se do vyhledávačů dost nemusí (bývá to například přihlášení správce "adresa_webu"/admin/ ), přes robots.txt ji lze vyloučit. Taková stránka se do indexace vůbec dostat nemusí a robotům to ulehčí práci. Přidáme proto takovýto řádek:
Disallow: /admin/

Dalším vhodným zápisem je vložení adresy XML mapy stránek (sitemap.xml). Často totiž nebývá platný zápis "adresa_webu"/sitemap.xml, ale například "adresa_webu"/new-sitemap-2023.xml apod. Pokud robot nenajde sitemap soubor na obvyklém místě, opět to může zbrzdit samotnou indexaci, což v případě například Google News není vůbec žádoucí.
Jednoduše tak můžeme přidat zápis, kde se mapa stránek nachází:
Sitemap: "adresa_webu"/new-sitemap-2023.xml

Ještě uvedu jedno pravidlo, které se v robots.txt používá. Je to samotná blokace robotů z procházení stránek. Roboty totiž mají nejen vyhledávače, ale i jednotlivé online služby. Patří mezi ně například Ahrefs, který má robota AhrefsBot.
Pokud služby Ahrefs nevyužíváme a nechceme, aby nás pomocí tohoto agenta konkurence mohla sledovat, stačí uvést takovýto zápis:
User-agent: AhrefsBot
Disallow: /
Vyloučí jeho použití ze všech stránek.

Pozor na více škody než užitku

Standard robots.txt není všemocný. Nemůže nastavit spouštět JS a další kódy. Není ani povinný (i přihlašovací a nevhodné stránky už umí vyhledávače samy vyloučit z indexace), ale dokáže pomoct. Tou pomocí je především rychlejší indexování. Díky zamezování sledovacích robotů může také ušetřit výkon serveru, protože každý přístup robota server zpracovává a poskytuje mu data.
Na druhou stranu velice snadno si můžete například zakázat Google robota (GoogleBot) a budete mít problém se dostat do vyhledávání v takové míře, v jaké byste chtěli.

Ale i některá pravidla robots.txt mohou být přebity. Například zakážete-li indexaci stránky "adresa_webu"/novinky/ pomocí Disallow, ale bude tam nějaký přínosný obsah, na který budou jiné weby odkazovat, stránka se zaindexuje i přes váš zákaz.

Konkrétní příklad na závěr

Na závěr se ukážeme celý zápis fiktivní stránky www.321mujweb.cz, který bude mít sitemapu umístěnou na podadrese /sitemap-new.xml, bude blokovat podadresy /admin/ a /user/, bude blokovat agenta AhrefsBot. Ostatní agenti budou povolení:

Sitemap: https://www.321mujweb.cz/sitemap-new.xml
User-agent: *
Disallow: /admin/
Disallow: /user/
User-agent: AhrefsBot
Disallow: /



Autor: Vojtěch Král


Blog

Vše
Zvýšení návštěvnosti
Výkonostní marketing
Obsahový marketing
Technické aspekty
Obsahový marketing

Jak zvýšit sledovanost videoprezentace?

V digitálním světě, kde konkurence o pozornost uživatelů je stále tvrdší, je důležité nejen…
Zvýšení návštěvnosti

Psychologický aspekt organické návštěvnosti

Psychologický aspekt organické návštěvnosti z hlediska SEO (Search Engine Optimization) může být…
Technické aspekty

Facebook CAPI: jak přínosné ve skutečnosti je?

Jedním z optimalizačních úkonů pro zlepšení výkonu Facebook Ads propagace je nasazení Facebook…
Výkonostní marketing

Jednoduchá obsahová kampaň Sklik funguje, ale neměří konverze

Možná znáte tu situaci, kdy vám běží PPC kampaň, která si strhává značný kredit, ale měřitelné…

Zboží.cz a Heuréka nepodporují obrázkový formát WebP

Máme tu rok 2023 a vyhledávače stále tlačí na rychlost webů. V důsledku toho informují o možnosti…
Zvýšení návštěvnosti

SEO vs SEM: v něčem stejné, ale přesto jiné

Sousloví SEO zastupuje neplacené organické vyhledávání a do SEM patří placené vyhledávání. Oba…
Technické aspekty

Je nutný soubor robots.txt a v čem může pomoct?

Kdo se alespoň trochu pohybuje v oblasti správy webových stránek, určitě už slyšel o textovém…
Zvýšení návštěvnosti

Jak dostat stránku do Google vyhledávání?

Vyhledávání Google u nás zaujímá přes 80 % veškerých dotazů. Na dalších místech se nachází Seznam,…
Zvýšení návštěvnosti

Co je copywriting?

Copywriting je psaní textů, které slouží pro marketingové účely. Těmito účely je především podpora…
Technické aspekty

Jak identifikovat Bing robota?

I když máme spuštěnou novou internetovou stránku, jejíž adresu nikdo nezná (pokud ji nikomu…
Obsahový marketing

Co je obsahový marketing?

Obsahový marketing (anglicky content marketing) je proces budování kvalitního obsahu pro vaše…
Výkonostní marketing

Co je výkonnostní marketing?

Jak už nám spojení napovídá, u výkonnostního marketingu nám půjde především o výkon. Na jednu…
Obsahový marketing

Jak zvednout povědomí o vaši značce?

Když se řekne "brand", spousta z nás si asi představí nějakou značku. Z jisté části máme pravdu,…
Technické aspekty

Jak zvednout koverze díky UX/UI?

UX - User eXperience Uživatelská zkušenost, přívětivost je označení, jak se návštěvník na webu…
Výkonostní marketing

Co jsou PPC kampaně?

PPC jsou první při písmena anglického označení Pay Per Click, což v překladu znamená platba za…
Zvýšení návštěvnosti

Co je SEO?

SEO je obecně známá a používaná zkratka anglického sousloví Search Engine Optimization, neboli…
Zvýšení návštěvnosti

SEO - základní optimalizace webu

4 základní kroky k optimalizaci webu, které zvládnete i sami Mít dobře optimalizovaný web znamená…